Tikriausiai daugelis matė internete gražius bešepetėlinius variklius skirtus modeliukams- malūnsparniams, lektuvėliams, valtim ar mašinytėm. Jie valdomi specialiais kontroleriais. O tuos kontrolerius savo ruožtu valdo radio bangų imtuvas, o imtuvą- siustuvas… ir t.t. O jei norėtusi tą motoriuką paleisti be visos šitos “nagruzkės”? Paprasčiausiai tiesiogiai imti ir pajungti, kad suktu kokį grąžteli…
O kokių tik “krutų” terminų neprisigalvojo tie modelistai: BEC, ESC, UBEC, SBEC…
Tam reikalui nusipirkau vienus iš pigiausių ir greičiausių motoriukų ir reikiamą kontrolerį. Tačiau įjungus maitinimą aš išgirdau tik kelias treles iš motoro- kontroleris laukia komandų. Ar tai sukimosi, ar tai programavimo… Į rankas internetą… ieškom, ieškom ir pradedam pykti. Visa informacija tipo tokia: nuspauskyte vairalazdę iki galo, įjunkite lėktuvo modelį, po cyptelėjimo perveskit šturvalo trottle į kitą padėti… ir panašiai. Pilna diskusijų kaip ten kažkam nesusiprogramino ir panašiai. Tačiau apie realius protokolus, dažnius ir principus nulis informacijos.
Tik nesupykit modeliuotojai, bet jūsų (čia turima omenyje užsienio) forumuose nėra protingos info. Matyt visa šita produkcija skirta end-useriams ir jums tikrai per sudėtinga tie hercai, PWM moduliacijos ir panašiai. Todėl tenka beveik viską reverse-engineerinti…
Trumpa video iliustracija:
Valdymo dažnis apie 400Hz. Dažnis gali kiek skirtis, tačiau šitam kontrolerius jis pasirodė stabiliausias. Vieno iš įjungimo metu kontroleris užsiprogramuoja min max reikšmes. Apie tai (ir apie programavimą) pabandysiu parašyti kitą kartą. Tačiau dabar jau matosi (žiūrėti į žalią oscilogramą), kad kuo pilnesnis PWM (daugiau aukšto lygio) tuo greičiau sukasi motoriukas. Oscilografas biški lagina, bet suprasti galima. Ir dar matosi, kad šiuo atveju, motoro apsukų ir PWMo priklausomybė kažkokia iškreipta.
Beja, BEC- tipo battery eliminator. Pas paprastus inžinierius elektronikus- paprasčiausias įtampos stabilizatorius. Tai, va, pas šitą “kontrolerį”, tas “eliminatorius” padarytas ant atskiros plokštelės. Tipo jis turi gaminti kažkokią žemesnę itampą. Deja, arba jis kažkoks blogas papuolė arba aš nieko nesupratau- jis darosi švelniai šiltas ir be apkrovos. O ir išėjimo įtampa apie 8V. Jei tai turi būti, tai šudas. Nes neapkrautas įtampos stabilizatorius turi būti šaltas. Jau nulupau plastiką ir galvojų apie šio reikalo skrodimą. Iš šonų matosi ar tai keli tranzai ar kelios ala 7805 mikroschemos.
Sveikinu Levai, teisingu keliu pasukai – RC modeliavimas puiki terpė elektronikos žinių (ir ne tik) pritaikymui 🙂
Nu ir kam taip sudėtingai – paieškom google’j “rc servo tester” ir randam krūvą schemukių su paaiškinimais. Šitie kontroleriai dirba nuo eilinių servų signalo: periodas 20ms (50Hz), impulso plotis nuo 1ms iki 2ms. 🙂
Taip didziajai daliai “modeliuotoju” elektronika, kazkas panasaus kaip man maisto ruosimas, kanors paprasto sugebu pasidaryt, bet tik tiek…
Siaip valdymo daznis 50-450hz, pariodas 1020us-off 1520us-mid 2020us-max. Programuojasi tai paprastai ijungimo metu nustatai max, klausaisi daineles pagal manuala ir ties tau tinkancia statai ant mid. Isejimo itampa turi but 5V.
Kaip tik ruošiausi pats tokį paleidinėti. Jau netgi buvo pavykę per google susirasti normalų pavyzdį http://farshidjh.wordpress.com/2009/12/12/building-a-quadrotor-bldc-test/
Jau matau daug ką, ka norėjau pasakyt čia žmonės paaiškino, tai pridursiu tik kad ESC yra electronic speed controller, o BEC – battery elimination circuit. BEC paskirtis yra iš baterijos belekokios įtampos padaryti 5V servų ir imtuvo maitinimui. Anksčiau tam naudodavo atskirą bateriją, todėl toks ir pavadinimas. Jie dažniausiai būna integruoti į ESC, bet būna ir atskirai (sklandytuvams).
O šiaip tai jo, modeliuotojų pasaulis gana specifinis. Įtampą matuoja celių skaičiumi, variklio galią – trauka (kiek variklis gali pakelti su tam tikru propeleriu), o variklio apsukas – KV skaičiumi (rpm/V). Po to kai reikia ką nors nestandartiškai sujungti ar kitur pritaikyti, tai būna galvos krapštymo..
Na, BEC’as šiaip visada lengvai šyla, kadangi apkrovą šiokią tokią jis jau turi (maitina ESC). Vėlgi, tie visi dalykai labai priklauso nuo gamintojo. MYSTERY yra kinietiškas “brand’as”, ir jame naudojamas Linear tipo BEC, mandresni greičio reguliatoriai (kurie kainuoja apie 100usd), naudoja Switching BEC’us, o dar mandresni, kurių kainos siekia ir 500-600usd, turi stebuklingus, su “opto išrišimu” įtampos stabilizatorius. O kas liečia visus tuos parametrus, PWM, hercus ir t.t., modeliuotojams nėra labai aktualu, kadangi tikrai, mes esame end-useriai, kuriems užtenka žinot, kiek variklis turi KV (apsukų voltui, be apkrovos), kiek celių akumuliatorius reikalingas (2s, 6s…), ir kiek traukos jis gali atiduot su atitinkamu propeleriu (va kodėl čia galia, W yra neaktualūs, kadangi jie keičiasi nuo tam tikrų salygų). Kiek sudėtingesnė elektroninė įranga sraigtasparnistų stovyklose (giroskopai, governoriai, co-pilotai, stabilizavimo sistemos), bei *-copter’ių sistemos. Lauksime šios temos tęsinio 🙂
Kas aukščiau paminėta viskas teisingai. Teks gaminti tokį aparatuką:
http://www.rcpilotai.lt/index.php?option=com_content&view=article&id=52%3Aservotesteris&catid=43%3Amediagos-technologijos-instrumentai&Itemid=82&lang=lt
Jei nepaslaptis, koki impulso ploti naudojai, didziausioms apsukoms?
Tiksliau, turejau omenyje nuo-iki kokio 🙂
Hi, i’d like to know how did you programming the esc without and rc transmitter. Thanks.