Audio: tembro reguliatorius

Viskas prasidėjo nuo to, kad mano garso stiprintuvas burzgia. Klasikinis fonavimas per ground-loop. Buvo sumontuotas papildomas storas įžeminimas tarp kompo ir garso stiprintuvo, bet tai tik kiek aptildė foną, bet nepašalino. Aišku, tas fonas girdisi tik pauzėse ir tik tada, kai garso stiprintuvas užsuktas didesniam stiprinimui. Jei pastatyti garso lygį kompe ant maksimumo, o garsa reguliuoti stiprintuvu, tai fono beveik nesigirdi, nebent priglausti ausį prie kolonėlės…
Praėjo gana daug laiko nuo stiprintuvo pagaminimo, jis taip ir liko be jokio tembro reguliavimo ir preampo. Tik galiniai stiprintuvai. Net kažkur turėjau audiofilines OPA mikroschemas tam preampui, bet pradėjau daryti ir numečiau. Praėjo daug metų, atsirado kiniškos PCB ir dabar galima pažaisti.

Preampo ir tono reguliavimo schemą dariau pagal tą patį bugavotą ir su klaidom Burr-Brown/Texas Instruments “application bulletin”. Po truputi išgaudžiau bugus ir gavosi tokia schema:

Bass and treble control diy circuit diagram
Tik vietoje OPA134 operacinių aš panaudojau ne tokius audiofilinius, bet irgi ne bet kokius, o senobinius New Japan Radio (NJR) operacinukus NJM5532D. Nes tokio šroto turiu visą kalną.

Kuo schema skiriasi nuo dokumento SBOA082? Tuom, kad pagaliau rezistoriai tokie kokie turi būti, kad veiktu. Nes su duotais dokumente veikė netobulai, o ten kur formulės ir išaiškinimas rezistoriai biški dar kitaip aprašyti. Tikriausiai, ten rezistoriai labiau priderinti OPA mikroschemom. Dar man teko pridėti vieną kondiką C45, nes be jo reguliatorius piktybiškai generavo virš 1MHz toną. Nors PCB stengiausi daryti teisingą…

bass and treble control circuit
… t.y. maždaug tokią. Čia dar biški kiti moduliai matosi, bet kol kas nagrinėjam tik tembro kontrolę. Kitos dalys tai balansuoto (simetrinio, balanced, kur per XLR jungtis eina jungimas, per trafukus. Apie tai bus kitas straipsniukas)
Kai kurie kondikai padubliuoti (net kai kurie vienas ant kito), nes tai universali plokštės darymo schema- čia dėl to, kad galima naudoti ir SMD ir senesnes “per skylutę” detales. (gal kas nors kokius audiofilinius kondikus naudos). Tik rezistoriai čia visur SMD, 0805 dydžio. Ir panaudoti šrotiniai labai prabangūs (made in Japan) kintami rezistoriai (beja aš juos pajungiau atvirkščiai, rankenėlės veikia atbulai 🙂 , teks biški chimičinti).

Nepanaudotas operacinis pajungtas kaip buferis- lai dirba. Tie papildomi keisti rezistoriai ir kondikai skirti eksperimentams, daugelių iš ju išviso nereikia.


Filmukas biški iliustruojantis tembro reguliatoriaus veikimą ir jo testavima stačiakampiu signalu. Biški apie tai devynių metų senumo straipsnyje. Kažkiek panašiai ir gavosi, tik kažkaip kitaip atrodo vaizdelis su aukštu dažniu. Realiai tikrai biški užkelia tuos aukštus. Tiesa, mano oscilogramos darytos prie 100Hz, o radio žurnalas norėjo daryti prie 2kHz. Deja, aš oscilogramas dariau dar prieš tai, kaip prisiminiau apie tą straipsnį.

4 replies on “Audio: tembro reguliatorius”

  1. Jei mechaniskai leidzia potencu kojeles, tai ilitavus potencus is kitos plokstes puses (apacios) – turetu apsiversti f-ja.

  2. Taip, gaunasi. Tačiau biški susipjauna “dizainas”. And šios eksperimentinės jau viską jau ir paliksiu, nes išlituoti rezistorius (ir mygtuką) bus per didelis stresas.

    bass and treble PCB OPA2134
    Va kitoms, su SMD OPA2134 kogero taip ir bus. Gerai, kad front panel dizainas net nepradėtas.

  3. Laukiam straipsnio apie XLR’us ir balansuotus-simetrinius-diferencijuotus signalus:)

    O zirzimo is kompo nebandei sprest galvaniskai atrisant signala per audio trafuka, liaudiskai vadinama DI box’su. Ir idomu ar kompo maitblokyje izeminimas sujungtas su minusu ar GND geriau pavadinti. Jei ne, ir geriau taip butu, tai siulyciau storinti ne izeminimo laida, kuris tik metalinius korpusus sujungia, o GND t.y. siganalinio laidelio sarvo laida storint.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *